, [], Whether a human action is meritorious or demeritorious before God, according as it is good or evil?
Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], [58]Zal [59]een bijl zich beroemen tegen dien, die daarmede houwt? Zal een zaag [60]pochen tegen dien, [61]die ze trekt? Alsof een staf [62]bewoog degenen, die hem opheffen? [63]Als men een stok opheft, is het geen hout? 58. Tot hiertoe zijn beschreven de woorden van den koning van Assyrie; nu spreekt de profeet wederom, en het is zoveel alsof hij zeide: Is het billijk, dat zich een bijl beroeme tegen, enz. Hij wil zeggen: Geenszins. Versta hierbij: Alzo heeft de koning van Assyrie geen reden tegen den Heere te pochen, die hem gebruikt heeft als een bijl, zaag, enz. 59. Aldus worden de Assyriers genoemd, omdat God hen als instrumenten gebruikt heeft om de Joden te tuchtigen en te kastijden; tegelijk verwijt hier God de Heere den Assyrier zijne vermetelheid en zijn grootspreken, waarvan vs.13,14 te lezen is. 59. een zaag Aldus worden de Assyriers genoemd, omdat God hen als instrumenten gebruikt heeft om de Joden te tuchtigen en te kastijden; tegelijk verwijt hier God de Heere den Assyrier zijne vermetelheid en zijn grootspreken, waarvan vs.13,14 te lezen is. 60. Of, zich verheffen. Hebreeuws, groot maken. 61. Of, die ze beweegt? 62. Versta hierbij, alzo ongerijmd zou het zijn indien zulks geschiedde. 63. Alsof God zeide: Zou een stok zich beroemen omdat iemand hem opheft, daar het toch een stuk hout is en blijft?